torsdag 8. mai 2014

Plutselig tilbake - nu kör vi!

'New Dawn'




Ja, men da var vi jo plutselig tilbake. Har ikke vært her på månedsvis, i bloggen altså, så det kan hende her burde tørkes litt støv og blitt kostet litt i krokene ... antakelig blåser jeg i det :-)




 
Hagen:
Jeg hadde en plan om at rosene skulle tas litt mer på alvor i 2014. Grunnen til det kan du se på bildet av den nydelige 'New Dawn'. Ser du bladene? Lysegrønne og rare.  På 'Aloha', en annen rose, ser man det enda tydeligere - den skal ha mørkegrønt, voksaktig bladverk, i stedet ser den ut som på bildet her. Alle de andre plantene ser også liksom ut til å stagnere i veksten så snart de kommer i jorden her.

Derfor har jeg åpnet ballet med å spa all jorden, mye i alle fall, ut av bedene og kjørt den bort vekk og over haugen. Og så har jeg fylt opp igjen med en blanding av sand, kugjødselkompost og plantejord.

Stålklematis
Så nå er jeg så spent!

I tillegg ommøblerte jeg litt ...
Flyttet alle fire 'New Dawn' opp til bedet ved trappen, og så satte jeg ned to clematis sammen med: 'Södertälje' og 'Ville de Lyon'. Disse får klatre oppover trappegelenderet.
Stålklematisen satte jeg sammen med trepeonen - den står forresten med hele tre knopper i år :-)
Ellers satte jeg ned noen mørkbladete heuchera, seks forskjellige tror jeg faktisk. 

Det blir fint dette bedet nå når jorden er byttet ut. Alt jeg har satt ned har liksom bare stoppet opp tidligere, og blitt mer og mer pinglete.

Der 'New Dawn' kom ifra, satte jeg ned åtte forskjellige roser. Jeg vet ikke hvilke, for da jeg tok dem opp i høst og satte dem i potter med denne jordutbyttingen for øyet, glemte jeg å sette merkelapper på. Men jeg finner jo ut av det så snart de begynner å blomstre, da.

Har gjort mye annet også, håper jeg klarer å ta meg sammen og blogge litt mer nå etterhvert.
Det har blitt mye løping langs landeveien i det siste, i stedet for å sitte med dataen i fanget. Kanskje klarer man begge deler :-)

2 kommentarer:

Turid sa...

Velkommen tilbake :)

Mariann sa...

Du har virkelig funnet arbeidslysten denne våren. Dette blir nok bra! Hvis ikke rosene dine blir fornøyde nå, så skjønner jeg ingenting.
God helg!